dijous, 22 de maig del 2008

Comentaris a l'Avantprojecte de Llei d'Educació

L'Avantprojecte de Llei Catalana d’Educació (LEC) no es correspon amb molts dels principis del Pacte Nacional per a l’Educació (PNE) ni amb les Bases de la llei fetes públiques pel Departament d’Educació.

L’avantprojecte de llei té poc o res a veure amb el document de bases i ha significat el rebuig de tot el sector educatiu, i en particular el concertat, que representa més d’un 40% a tot Catalunya.

ELS PUNTS MÉS POLÈMICS

1.- Servei educatiu d’interès públic o servei públic d’educació?

Es parla de "servei públic d'educació" per referir-se a escoles públiques i concertades, com si l'Estat o la Generalitat fossin els propietaris d'ambdues.

L'educació és un "servei d'interès públic", però no un "servei públic" i el poden prestar tant les administracions públiques com la iniciativa social.

L’expressió "servei públic d’ Educació", deixa molt clar el caràcter subsidiari de la privada concertada, que hi serà present com, on i fins quan es necessiti; o el que es el mateix que dir "fins que els centres públics no puguin atendre tota la demanda"

Contravenint el mandat de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya que diu que "la Generalitat ha d’establir un model educatiu d’interès públic" (en el seu article 21.1)

2.- S'ignora el caràcter propi dels centres

El caràcter propi dels centres privats (els titulars dels quals tenen dret a establir) passa a ser irrellevant en aquest Avantprojecte.

Només s’esmenta un cop en tot el text i és en referència a l’adscripció de centres. Es parla de projecte educatiu 63 vegades però mai es fa referència a l’ideari.

La identitat, diferenciació d’ofertes educatives i característiques importants dels diferents centres queden totalment uniformades dins d’un "servei públic" d’educació.


3.- Principi d’escolarització mixta

Article 26. Un dels principis ordenadors de la prestació del servei públic d’educació (concert) és el principi d’escolarització mixta.

Vulnera l’article 27 de la Constitució i diverses sentències

No apareix recollit ni a la LOE, ni al PNE ni a les Bases de la LEC, ni a l’Estatut d’Autonomia.

No té cap fonament pedagògic

És conseqüència de la voluntat del Departament per imposar un model únic

"L'article que diu que es retiraran els concerts educatius que preveu la reforma a aquells centres que separin els alumnes per sexes no acabarà tot el procés perquè és clarament «anticonstitucional» i diverses sentències ho avalen"
Irene Rigau, diputada de CIU
La Vanguardia. dimecres, 30 d'abril de 2008

4.- Llibertat d’ensenyament i Llibertat d’elecció de centres

L’ avantprojecte de llei desempara la llibertat d’ensenyament i desprotegeix també la llibertat dels pares per triar escola per als seus fills, així com la llibertat de creació de centres i, per tant, d’ideari.

La concepció de la planificació educativa ignora del tot l’existència de centres de titularitat diversa.

Com a base de la planificació només esmenta les necessitats d’escolarització i mai planteja les demandes de les famílies com a criteri.

Llibertat d’ensenyament i llibertat d’elecció de centre no es citen ni una sola vegada en tot l’Avantprojecte.

5.- Autonomia dels centres: amenaçada

Es veu greument amenaçada per la intervenció i control de les diferents administracions i comunitat educativa.

L'Avantprojecte de Llei imposa un "comisari" polític municipal al consell escolar dels centres concertats per a "control i gestió".

Sembla atorgar unes possibilitats de participació il·limitades als municipis, fins i tot en qüestions d’ordre intern dels centres.

6.- Intervencionisme a l’admissió d’alumnes

Es programa " l’oferta de places escolares " reforçant l’intervencionisme i dirigisme de les diferents administracions, en contra dels principis constitucionals i de la LOE, que obliga a respectar i planificar la demanda basant-se en el dret d’elecció de centres per part dels pares.

Es donen competències de gestió de sol·licituds a les oficines municipals de matriculació, en detriment dels centres.

S’estableix la possibilitat de reduir la ràtio.

Es nega expressament la possibilitat de fixar criteris complementaris en la baremació de sol·licituds, ni en el cas d’empat en els criteris prioritaris, abocant a l’arbitrarietat d’un sorteig les situacions d’empat de punts.

Es suprimeixen els punts per famílies nombrosa per a l'admisió d'alumnes en les escoles, vulnerant una altra vegada la Llei de Protecció a Famílies Nombroses.

7.- Financiació insuficient per l’escola concertada

S’abandona el compromís del PNE de calcular el cost real de la plaça escolar que permeti la gratuïtat total de l’ensenyament bàsic obligatori i de l’educació infantil, en nom de criteris ambigus i imprecisos dels fal·laços contractes programes.

No obre cap perspectiva per l’augment i l’extensió del suport econòmic a l’escola concertada.

8.- S’imposa un % màxim d’immigrants

S'imposa un percentatge màxim d'inmigrants als centres educatius: per què no un tope també per religió, raça o sexe? Es una mesura discriminatòria per als drets fonamentals del nouvinguts.

Segons el Síndic de Greuges aquesta mesura afectaria a un 46% dels nouvinguts que haurien de canviar de centre.

El Síndic acusa también a la escuela pública de evitar a los inmigrantes
EL PERIÓDICO, 16 de maig de 2008

Quasi la meitat dels immigrats haurien de canviar d escola per eliminar els guetos
EL PUNT, 16 de maig de 2008